Buell XB9S
2005.11.24. 17:08
- 1909.
Nyr, rekken hsg, folyik a hideg sr, legyek donganak a nyri budi krl. William A. Davidson, Walter C. Davidson, Arthur Davidson s William S. Harley izzadva (lgkondi mg nem igazn volt) sszedugjk a fejket, hogy elg volt az 1 hengerbl, legyen valami ms. Duplzzuk meg, mirt ne? gy szletett meg az els V-Twin blokk.
- 2001 v vge.
Eric Buell gy gondolta, hogy milyen llat lesz, ha egy radiklisan kanyarvadsz s hlyskedsre tervezett vzba belehajt egy modernizltabb pldnyt abbl, amit a 4 riember kibtyklt. No nem vittk tlzsba a modernizcit. Nyomrudas, 984ccm-es blokkrl beszlnk, kkemny vltval. s legyen a neve Firebolt, mond a tervez. Egy v mlva mris kitallta, hogy mirt ne dobljuk le rla az idomot ellrl. Rvidtsk meg a hts vznylvnyt, s adjunk neki egy olyan nevet, amit nem knny megjegyezni. Igaz, hogy a neve Lightning, de senki nem gy hvja. XB9S!
- 2003 prilis.
Tesztel csorog a HD szalonban s nzegeti a fekete szrnyet, ami kacsint a kt szrs lmpjval. 2 perc mlva mr knyrg, hogy menjnk mr s dobjunk egy egykereket az els pirosnl. Aztn megjn az emberem, s elkezddik a teszt
No valahogy gy kezddtt. s folytatdjon ott, hogy a motor jr. De mg hogy! Most kapott egy kis tuningot, amiben benne van a mdostott kipufog, teht a hangja brutlis.
Nagy, mly s tiszteletet parancsol. Nem kell aggdni egybknt, nem lp fel az az effekt, hogy nem tudjuk, jr-e a motor vagy lellt. Ha lell, nem rzkdik. Egybknt mindig. No akkor far fel, pracli helyre, tappancsok a tartra s mehet. J, s akkor hol a motor? Alattam, de nem ltom. Ha elre nzek, nem ltom a motor elejt, annyira rvid. Ha htrafordulok, a seggt sem ltom. Na ez mr valami. De mgis knyelmes, igazi harci tempra sztnz. Kis fordulaton szinte chopperes hangja van, de aztn tisztzza, hogy ez minden, csak nem egy nagy krm-vas egyveleg, valami ms. A kuplung nem is olyan kemny, ellenttben a vltval, ami azrt kszni, elvan.
Haladjunk. 5 perc utn az ember rrez a motor technikjra, hogy kell vele menni. Lehet itt kuplung nlkl is vltani, egsz finoman, csak nem szabad visszaengedni a gzt teljesen, mg annyira sem, mint a japn gpeken. A motor alulrl nem hz annyira, amennyire vrtam, pedig a tuning azt is szolglta, hogy alul legyen elg ereje. Nincs. A Firebolt ersebb volt alul. Ezt igazolja, hogy csak 4.500-nl kapja fel az elejt gzra, viszont 8 ezer eltt ki is fogy a szuflbl, vltani a levegben pedig nem lehet, teht az egykerekek rvidek. Ht akkor llatkodjunk mshogy. Dug van? Nem akadly, ezzel a motorral oda megyek, ahova akarok. Egyik kocsi, msik kocsi, anyz sofr, hopp, mr ott sem vagyok. Ennyire knnyen mg nem ment a szguldozs a nagy forgalomban.
 |
No de jn a kvetkez piros, ahol meg is kell llni. A fk, mint tudja minden elss, ms. A felnire van erstve a hatalmas trcsa. s nagyon fog is, nem okoz nehzsget megllni vele. De ha jobban meghzzuk, el lehet kpzelni, hogy a 69 fokos villaszg mit eredmnyez: elskerk. Valahogy knnyebben ment, mint a Firebolt-on, pedig Erds Csabi szerint azzal knnyebb, mert ell tbb sly van, meg az olyan elredls motor. n szerintem az egyenes kormny miatt nagyobb biztonsgban reztem magam, ezrt mertem mg hamarabb behzni az els fket. s 2 ra mlva mr mtereket gurulok, pedig nem vagyok egy streetfighter. Ezen fell nagyon jl adagolhat, s nem fradt el. Tetszett. |
A futm is megfogott. Ht igen, a Firebolt-tal is lapon lehetett fordulni, ezzel sem gond. Ledntd, s a motor rl neki. Kicsit fel akar egyenesedni, ha fkezel, de annyira nem vszes, mint pl. TL1000R. Akkor most azt lehet hinni, hogy tl kemny a futm, ha ennyire j a kanyarban. De nem. Vrosban rossz utakon Miket rok, vrosi utakon (a kt fogalom ugyan az) nagyon jl dolgozik. Nem pattog el, nem t a gdrkben. Kivasalja ket. Szinte tsuhanok a rossz rszeken s szre sem veszem.
Elemezgessk mg egy kicsit a blokkot. Azt mr mondtuk, hogy rz. Azt is, hogy alul nem megy. Kzpen, gy 3000-tl megindul, itt mr jl rzi magt, itt szeret menni. Innen hz, tol, ahogy tetszik. Fell mr vlt, de egyben azt is vlti, hogy ezt nem szereti, s vltsunk gyorsan tovbb. Legyen. Ha az egyest kihzatjuk s gy dobunk kettest, akkor valahol a nyomatkcscs krl talljuk magunkat, mert egy nagy gzrntsra a motor megemeli az elejt ismt. Ez j mka, de ijeszt, ha nem egszen gy akartuk. A kis drga annyira nem volt szomjas, 6.7 liter volt az tlag, ami azrt elg j egy tesztmotortl, vrosban. A motorvezrl elektronika aszkta mdon dolgozik, s sajnos behlyl, ha elskerekeznk vele. Ilyenkor nagyon szeretne lellni. A vgsebessge 210, ilyenkor mr lapultam. Kb. 150-ig j a kis manyag a lmpk felett, utna mr az is megadja magt a szl erejnek.
Jhetnek mg olyan aprsgok???, hogy a tkrket valahogy nem tudtam belltani rendesen. n voltam bna? A lmpa nem a legjobb, de a cljt betlti. Hiba, ez nem tramotor, s a kis projektoros szemek nem is adhatnak nagy fnyt. A mszerfal, ami egybknt nagyon jl nz ki, kicsit unalmasabb, mint a Firebolt mks lapja, de ez most itt zls krdse. Az viszont mr j zls, hogy a visszajelzket nappali fnynl is ltni. Tetszett, hogy az indexek nagyon rugalmas szrakon vannak, nehezen trnek le. |
 |
 |
Ha mr itt tartunk, hogy rugalmas. Utast is vittem. Tveds, az ls hts rszvel nem volt baja, az mg ok, hanem hogy magasan van a lbtart, valamint tl nagy szl ri a trdeit, s mindig sztfeszti ket, ami fraszt neki, lmnyds egy pasinak, ha htrafel is van hmtagja. |
Mr ha van nappali fny. Jl megztam, s itt kiderlt, hogy nem esmotor. A buk teteje is vizes s sros lett, felveri rendesen. De mirt ne vern fel, ha nincs, ami megfogja. Ilyenkor jl jn a hts fk, ami elg rendesen fog, ez tetszett. A motor nagy nyomatka hamar megforgatja a hts kereket vizes ton.
Hely hjn az ls alatt van bezsfolva minden technika, ami elg srlkeny lehet, gyhogy erre inkbb vigyzzunk kicsit.
Ajnlom annak, aki nagyrszt a vrosban kzlekedik, szeret mkzni s keresi az egynisget. Mert az van. A motor gyrilag 92LE, ez a tuning a szerelk szerint 100LE fl dobta kicsit. Megy, ez tny. A klleme zls krdse, nekem tetszik a kis rlt.
A motor 2.985.000 HUF, ami nem rossz! A baj inkbb azzal van, hogy ezt kevs ember tudja kifizetni gy, hogy trzni kell egy msik motor. Taln ezrt kszn rnk olyan kevs az utakon. Pedig nagyon j gp. A kerek negyedmillis tuningszettet megri megvenni. |
 |
Ksznettel tartozunk a - HD szalonnak a motorrt, - az MPT tagoknak a hozzjrulsokrt.
MPT vlemny a motorrl:
Kruci prblta ki a gpet. Az anyag hamarosan olvashat!
Nobby
|