Honda VFR 800
2005.11.24. 17:06
 |
A sokoldal motorok rdekesek a nagykznsg szmra, mert megtestestik azt, amit egy tlag motoros a htkznapokban elvrhat egy ktkerektl: napkzben a melhelyre ingzs sem gond, s a htvgi rmmotorozsra is nagyszeren alkalmas. Nos, a Honda VFR800FI Interceptor pont egy ilyen gp lenne, amit nagyszeren bizonyt, hogy vek ta jelents vltoztatsok nlkl forgalmazzk. |
A recept egyszer: ers motor, j kezelhetsg, ergonmia (legalbbis knyelmesebb lspozci, mint egy sportgpen). Megvalstani mr nem ilyen egyszer, de a Honda jr ehhez a legkzelebb. Az vek folyamn finomodott a gpezet, s ez a mostani, sszehasonltva a legels, 1986-os pldnnyal igencsak bemutatja a fejldst a motoroknl. Mindjrt itt a motor: 781ccm, befecskendezs, elnyhetetlen V4, fogaskerekek a vezrm tengelyek hajtsnl lnc helyet (a nyugdjba vonult Superbike RC51 V2-es is innen van). A V4, ami a Hondnl mr tradci, kimagasl nyomatkot mutat kzepes fordulaton, a leszablyzs krnykn pedig a lerk tndklnek, s mindekzben nagyon kezelhet a kicsike. Egyedlll a kipufogvgekbl eltr hangzs, a VFR rajongk mr 15 ve erre a hangra gerjednek.
Az er 6 sebessges vltn t jut a lnchoz (kardn kizrva, ez sport-tra gp), s egykar lengvilla tartja a hts kereket (szintn VFR tradci). Hosszak a rugutak, nem t fel, ha sofr + asszony + csomagok + macska egytt mennek keresztl a Bartk Bln (az n gpem itt mr sztesik); teht a rugzsnak nem kell kemnynek lennie, ljen az arany kzpt. Az alacsonyabb sebessgfokozatokat remekl vlasztottk meg, a vrosban ki lehet hasznlni a nyomatkot, nem kell a vltkarral idtlenkedni. |
 |
A vz egsze is gondos tervezs alapja, remekl tvzi a kezelhetsget s a komfortot (majd ha lsz speedgpen s chopperen egyms utn, rjssz, hogy ez nem is knny). A rugzs termszetesen ell-htul llthat, ell az elfesztst, htul a feszessget is lehet szablyozoni. Ennek ksznheten a kirugzs sportmotor szint is lehet, ha a tulaj akarja (de a Mtrn kvl mshova nem kell). 17 collosak a kerekek, 180 gumi van htul, 120-as ell, teht sportgumikat is fel lehet pakolni (de ide is igaz a Mtra kittel - mshova nem kell egy ilyen gpre).
A fkek messek - harmadik genercis CBS fkek. Mkdsk nagyon egyszer. Behzod a fkkart - ell a kt kls dugatty, htul a kzps dugatty fog mkdni. Lenyomod a fkpedlt - htul a kt kls, ell a bels dugatty kezd el dolgozni. A fkhats remek, viszont brmilyen streetfighter mutatvnyt kizr, mg a gumit sem lehet fstlni. Az els trcsk mrete 296mm, a hts 256. A motor szraz slya 210kg, 21 liter mehet bele a tankba, a tartalk 3 liter.
Sok kis apr trkk van a motoron, ami knyelmesebb teheti a gurulst (Gold Wing effektus kizrva). Ilyen pldul a kis szellzlyuk a plexin, ami alacsony sebessgnl friss levegt ad sofrnknek, magasabb sebessgnl cskkenti a turbulencit (gy.k. nem ciblja a brdat, s a zaj is kisebb). Van mg llthat kuplung s fkkar, s dupla lmpaoptika, ami kenterbe veri a szomszd lovas kocsijnak petrleum lmpjt (tnyleg jl vilgt).
Mindenfle erltets nlkl lehet gurulni a Hondval - knyelmesen, s termszetesen. A motoron nincsenek szlssgek. A blokk kemnyen tol alulrl is, nagyon egyenletesen prg fel, lukak nlkl (taln 5000-nl van egy kis laposods a nyomatkgrbn, de ez menet kzben szrevehetetlen).
A 402 mtert 11 sec alatt teszi meg (nem egy GSXR1000, de azrt megy ez is), vgsebessge 240km/h.
Mg a legknyelmesebb 600-as gpnl is jobb rajta eltlteni a motoros rkat - nem kell csontkovcshoz menni, ha legurulunk az Adriig. A kormnyt pedig fel lehet emelni egy extraknt vehet kittel, ami nagyon npszer a trsok krben (superbike kormny is mehet r, de arra inkbb vegynk mst). A szlvdelem is jobb, mint a sportgpek, s a kis levegz a plexin valban mkdik.
A vrosban nagyszer vele cirklni, ha kell, megy 200-at is tartsan a plyn, s a kanyarvadsz piltkon kvl mindenkinek elegend kanyarstabilitst nyjt. Tapasztaltabb piltk viszont nem szeretik a CBS-t; nehogymr a moci mondja meg, melyik fk mkdjn. Lehet, ez j a Gold Wingen, de nem j a VFR-re. Viszont csszs ton cskkenti a fktvot, s a motor is semleges marad, nem akarja nllstani magt. Pnik fkezsnl megintcsak nem j a fk, mert sokan szeretnek jtszani az els-hts fkkel; ez megszoks s tapasztalat krdse.
Az egyest kicsit hangosan veszi be a vlt, de onnantl vajpuha minden. Nem vltottunk flre, s az rest is knny megtallni. Elmleti hattvja 340km, neknk a teszt sorn, vegyes hasznlatban 6 liter jtt ki, ami kzepes rtk.
Elrhetek hozz extraknt manyag brndk (taln ABS anyagak???), s egyb kis tskk, amik nagyon is hasznlhatak.
sszessgben elmondhat, hogy a motor egy nagyon jl eltallt konstrukci. Remek tmenet a tragpek s a sportmotorok kztt, mindkettre alkalmas, mindenfle grcsls nlkl. Nemhiba kiforrott technika, amelyet csak finomtanak, s csupn 5-6 vente vgeznek el rajta nagyobb vltoztatsokat (egykar lengvilla, 750 helyett 800ccm, dupla optiks lmpa, stb.). rt nzegetve a kzepet kpviseli, az USA-ban $9500, nlunk 2,9 milli krl van az ra.
Nobby
|